Près de 1 hôpital sur 7 aux Etats-Unis est géré par une direction catholique[1] rapporte le Washington Post (Spread of Catholic hospitals limits reproductive care across the U.S). Quatre des organisations hospitalières américaines sur dix sont catholiques selon un rapport réalisé par l’organisation Community Catalyst (Bigger and Bigger – THE GROWTH OF CATHOLIC HEALTH SYSTEMS). Dans certains états, la prise de participation est encore plus importante. En Alaska, dans l’Iowa, le Dakota du Sud, l’état de Washington ou le Wisconsin, plus de 40 % des systèmes hospitaliers sont catholiques. Cette situation n’est pas intervenue par hasard mais à la suite d’une stratégie active de rachats de petits établissements pour des raisons de coûts de soins et administratifs de plus en plus élevés et d’économie d’échelle.
Depuis quelques années, le secteur de la santé est dans une période de consolidation et de concentration (How Catholic Bishops Are Shaping Health Care In Rural America). Certes dans certains cas, l’acquisition d’une petite structure par une institution catholique a permis d’éviter la fermeture de l’unique hôpital de la ville. Cette tendance ne semble pas se ralentir. À Schenectady, dans l’État de New York, Ellis Medicine est en pourparlers avec le géant catholique Trinity Health. Le mois dernier, à Quad Cities, dans l’Iowa, Genesis Health System a signé une lettre d’intention pour conclure un partenariat avec MercyOne, qui fait également partie de Trinity Health.
Tout ceci ne serait n’entraînerait qu’une réflexion économique à la différence que la mainmise des hôpitaux catholiques sur le secteur de la santé n’est pas neutre sur le plan des pratiques médicales. Leur contrôle a des implications pour l’évolution de la bataille nationale sur les droits reproductifs au-delà de l’avortement, alors que les interdictions contre celui-ci s’installent dans plus d’une douzaine d’États dirigés par les républicains. Ce semestre, Oberlin College a dû trouver un nouveau fournisseur pour prescrire des contraceptifs après avoir externalisé les services de santé des étudiants à un système catholique qui ne les fournirait pas.
Dans les régions rurales du nord-est du Connecticut, les habitants protestent contre la perspective que leur hôpital de 128 ans fasse partie d’un système catholique et contre l’impact potentiel sur les services de reproduction.
Les établissements de santé catholiques suivent les directives de la Conférence des évêques catholiques des États-Unis (Ethical and Religious Directives for Catholic Health Care Services Sixth Edition) qui interdisent les traitements qu’ils jugent « immoraux » : stérilisation, y compris les vasectomies, les ligatures des trompes post-partum et la contraception, ainsi que l’avortement. Ces politiques peuvent limiter les options de traitement pour les soins obstétriques pendant les fausses couches et les grossesses extra-utérines, en particulier en présence d’un rythme cardiaque fœtal (ci-dessous les directives concernant la contraception, la création assistée, l’interruption volontaire de grossesse…).
« Les directives ne sont pas seulement une collection de choses à faire et à ne pas faire », déclarait John F. Brehany, vice-président exécutif du Centre national catholique de bioéthique et consultant de longue date auprès de la conférence des évêques (propos rapportés par le Washington Post) « Ils sont une distillation des enseignements moraux de l’Église catholique tels qu’ils s’appliquent aux soins de santé modernes. En tant que tel, toute structure hospitalière qui s’identifie comme catholique doit les respecter ».
Au-delà des orientations imposées dans la pratique médicale qui posent un problème, bien souvent les patients ignorent que les hôpitaux qui les soignent sont régis par des directives religieuses. Ils considèrent qu’il semble y avoir peu de cohérence dans la façon dont les membres du personnel hospitalier interprètent les directives religieuses, les médecins devant parfois prendre des décisions à la volée.
Pour ce qui concerne l’IVG, cette situation s’inscrit dans le contexte où la Cour Suprême vient d’invalider le droit à l’avortement au niveau fédéral renvoyant ce droit aux Etats dont une douzaine d’entre eux ont déjà mis en place des mesures extrêmement restrictives.
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PART FOUR
Issues in Care for the Beginning of Life
Introduction
The Church’s commitment to human dignity inspires an abiding concern for the sanctity of human life from its very beginning, and with the dignity of marriage and of the marriage act by which human life is transmitted. The Church cannot approve medical practices that undermine the biological, psychological, and moral bonds on which the strength of marriage and the family depends. Catholic health care ministry witnesses to the sanctity of life “from the moment of conception until death.”
Directives
38. When the marital act of sexual intercourse is not able to attain its procreative purpose, assistance that does not separate the unitive and procreative ends of the act, and does not substitute for the marital act itself, may be used to help married couples conceive.
39. Those techniques of assisted conception that respect the unitive and procreative meanings of sexual intercourse and do not involve the destruction of human embryos, or their deliberate generation in such numbers that it is clearly envisaged that all cannot implant and some are simply being used to maximize the chances of others implanting, may be used as therapies for infertility.
40. Heterologous fertilization (that is, any technique used to achieve conception by the use of gametes coming from at least one donor other than the spouses) is prohibited because it is contrary to the covenant of marriage, the unity of the spouses, and the dignity proper to parents and the child.
41. Homologous artificial fertilization (that is, any technique used to achieve conception using the gametes of the two spouses joined in marriage) is prohibited when it separates procreation from the marital act in its unitive significance (e.g., any technique used to achieve extracorporeal conception).
42. Because of the dignity of the child and of marriage, and because of the uniqueness of the mother-child relationship, participation in contracts or arrangements for surrogate motherhood is not permitted. Moreover, the commercialization of such surrogacy denigrates the dignity of women, especially the poor.
43. A Catholic health care institution that provides treatment for infertility should offer not only technical assistance to infertile couples but also should help couples pursue other solutions (e.g., counseling, adoption).
44. A Catholic health care institution should provide prenatal, obstetric, and postnatal services for mothers and their children in a manner consonant with its mission.
45. Abortion (that is, the directly intended termination of pregnancy before viability or the directly intended destruction of a viable fetus) is never permitted. Every procedure whose sole immediate effect is the termination of pregnancy before viability is an abortion, which, in its moral context, includes the interval between conception and implantation of the embryo. Catholic health care institutions are not to provide abortion services, even based upon the principle of material cooperation. In this context, Catholic health care institutions need to be concerned about the danger of scandal in any association with abortion providers.
46. Catholic health care providers should be ready to offer compassionate physical, psychological, moral, and spiritual care to those persons who have suffered from the trauma of abortion.
47. Operations, treatments, and medications that have as their direct purpose the cure of a proportionately serious pathological condition of a pregnant woman are permitted when they cannot be safely postponed until the unborn child is viable, even if they will result in the death of the unborn child.
48. In case of extrauterine pregnancy, no intervention is morally licit which constitutes a direct abortion.
49. For a proportionate reason, labor may be induced after the fetus is viable.
50. Prenatal diagnosis is permitted when the procedure does not threaten the life or physical integrity of the unborn child or the mother and does not subject them to disproportionate risks; when the diagnosis can provide information to guide preventative care for the mother or pre- or postnatal care for the child; and when the parents, or at least the mother, give free and informed consent. Prenatal diagnosis is not permitted when undertaken with the intention of aborting an unborn child with a serious defect.
51. Nontherapeutic experiments on a living embryo or fetus are not permitted, even with the consent of the parents. Therapeutic experiments are permitted for a proportionate reason with the free and informed consent of the parents or, if the father cannot be contacted, at least of the mother. Medical research that will not harm the life or physical integrity of an unborn child is permitted with parental consent.
52. Catholic health institutions may not promote or condone contraceptive practices but should provide, for married couples and the medical staff who counsel them, instruction both about the Church’s teaching on responsible parenthood and in methods of natural family planning.
53. Direct sterilization of either men or women, whether permanent or temporary, is not permitted in a Catholic health care institution. Procedures that induce sterility are permitted when their direct effect is the cure or alleviation of a present and serious pathology and a simpler treatment is not available.
54. Genetic counseling may be provided in order to promote responsible parenthood and to prepare for the proper treatment and care of children with genetic defects, in accordance with Catholic moral teaching and the intrinsic rights and obligations of married couples regarding the transmission of life.
[1] We categorized hospitals as Catholic if they met two or more of the following criteria: membership in the Catholic Health Association, participation in a Catholic health system, Catholic affiliation stated in public materials (such as a hospital website), inclusion in local diocese lists or having been founded by Catholic entities. We also developed a discreet category of “Catholic-affiliated” for hospitals within a Catholic health system that do not meet at least two of the criteria.